V roce 2018 bylo hlasové vyhledávání tou nejžhavější novinkou v SEO komunitě. Oblíbeným článkem od společnosti Wordstream zaznamenal hrst statistik ohledně hlasového vyhledávání, začalo to poněkud špatně zvládnutou statistikou společnosti Comscore, která uvedla, že do roku 2020 bude polovina vyhledávání činěna hlasem. Vypadá to, že tato statistika se vztahovala pouze k hlasovému vyhledávání v Číně. Napříč její nepřesnosti na americkém a celkově globálním trhu, tato citace znovu rezonovala skrze SEO průmysl a donutila několik digitálních marketérů, aby se připravili tím, že se chtějí dozvědět vše o tom, co by mohlo být učiněno pro optimalizaci hlasového vyhledávání.
Zatímco se blíží rok 2020, marketéři jsou nyní čím dál víc skeptičtí ohledně hlasového vyhledávání a o tom, že tato technologie přinese nějakou ohromnou změnu v našich marketingových strategiích. Na konferenci BrightonSEO v dubnu, patřila prezentace Patrika Reinharta zpochybňováním toho, jestli b hlas měl být vůbec hlavním zaměřením v SEO, a vytasil také statistiky, které jej v tomto zpochybňování podpořily, neboť prozatím mělo hlasové vyhledávání daleko menší dopad na chování vyhledávajícího, než jsme všichni čekali.
Na té samé konferenci promluvil také prezentující John Mueller ze společnosti Google a ten řekl následující:
„Z mého úhlu pohledu to vidím tak, že lidé hledají s hlasem. Očividně, tyto hlasové interakce se stávají čím dál více běžnější. Avšak v tento moment zcela jistě nevím, jestli bychom měli něco dělat s těmito metrikami. Pokud byste to chtěli znát pro mou webovou stránku, tyto a tyto požadavky se stávají hlasové požadavky, co bych asi tak změnil? Protože si myslím, že pokud učiníte webovou stránku tak, že je informace lehce dostupná a užitečná pro internetové vyhledávače a stejně tak i pro uživatele, tak poté nepotřebujete nic zvláštního dělat ani pro hlasové vyhledávání.“
(přepis Johna Muellera)
Ve společnosti Path Interactive, tam jsme chtěli odpovědi. Kolik lidí skutečně používá hlasové vyhledávání a jak jej vlastně používají? Změnil se nárůst v hlasovém vyhledávání nebo nahradil to, jak uživatelé vyhledávají věci na počítači a na mobilních zařízeních? Kolik vyhledávání bude vlastně ve skutečnosti nahrazeno hlasem v následujícím roce?
Vydali jsme se tedy za těmito otázkami tím, že jsme provedli velký průzkum o zhruba šesti stech respondentech, kde jsme se pokusili zodpovědět tu největší SEO otázku celého roku: Je optimalizace pro hlasové vyhledávání skutečně kritickou marketingovou strategií nebo je to k ničemu?
Odpovídající ve studii
Vyzpovídali jsme šest set dvacet respondentů ve věku od třinácti do osmdesáti pěti let ze Spojených států Amerických (57,4 procenta), Indie (21,6 procenta), Evropy (11,4 procenta), Kanady (4,1 procenta) a ostatních zemí. Respondenti obecně sami sebe považovali za alespoň trochu technicky zdatné: na škále od jedné do pěti „technické zdatnosti“, čtyřicet sedm procent respondentů se ohodnotilo jako čtyři z pěti, devatenáct procent jako tři z pěti a třicet procent jako pět z pěti.