Strategie „kdekoliv“ Google Asistenta je jakousi vzpomínkou na starou webovou stránku GOogle

V relativně brzkých dnech vyhledávání na internetu, když bylo vyhledávání stále vysoce konkurenční, jedna z Googlových značek a distribučních strategií byla GOogle vyhledávání webových stránek ( GOogle Site search – GSS): syndikací jeho vyhledávacího okénka a indexování tohoto okénka vydavatelům třetích stran napříč celým internetem. GSS bylo zrušeno někdy v roce 2017 a bylo nahrazeno v roce 2018 jinými alternativami.
 

Narůstající seznam partnerů třetích stran.

 
Stávající snahy společnosti GOogle distribuovat Google Asistenta napříč celým ekosystémem zařízení třetích stran je jakousi vzpomínkou právě na strategii Google site search (GSS) z minulých let. Je to také velice podobné ke strategii Androidu od GOogle, avšak věřím tomu, že prohledávání webových stránek je daleko lepší a vhodnější analogie.
 
Na konferenci CES tento rok GOogle oznámil širokou škálu aplikací třetích stran a výrobců elektroniky, kteří budou přidávat Google Asistenta na jejich zařízení jako kontroléra s povoleným hlasovým ovládáním a uživatelským rozhraním. A čtvrtek ještě přidal k již tak rychle rostoucímu seznamu výrobců, kteří inkorporují GOogle Asistenta (tedy jedná se o televizory, chytré obrazovky a sluchátka).
 
Není zcela jasné, jak moc je odpovědná GOogle Site Search (GSS) pro růst viditelnosti značky Google a její používání. Avšak určitě to sehrálo svou roli v popularizaci GOogle, když to pozdější bylo spíše vyzývatelskou značkou a ne tím, čím je to dnes.
 

GSS pomohl růst značce a pozdější distribuci reklam

 
GOogle Site Search byl skoro všude po celém internetu, na stránkách vydavatelů všech druhů a velikostí, s Google značkou a později – AdWords. Konečná exprese celého tohoto procesu byla tehdy, když Google nahradil inktomi v roce 2000, kdy se stal internetovým vyhledávačem webového portálu Yahoo. V době, kdy Yahoo pomohl svému tehdy nově vznikajícímu rivalu v roce 2004, se stával Google čím dál oblíbenější a rychle rostoucí do podoby, v jaké jej známe nyní.
 
Dnešní Google Asistent a Amazon Alexa jsou v bitvě na nože hned v několika oblastí: 1) adopce chytrých reproduktorů/obrazovek spotřebitelů, 2)integrace na zařízeních třetích stran a 3) kontrola chytrých domácností. Data průzkumů ukázala, že vlastnictví chytrých reproduktorů se stalo „branou do chytré domácnosti“. Alespoň podle informací zde probíhá zápas o každý metr půdy mezi Amazonem a Googlem, kteří neúnavně bojují vším, co mají, stejně tak jako bojují za přímé tržby, integraci na zařízeních a kompatibilitu chytré domácnosti.
 

Bitva za podíl na trhu.

 
Google se dlouhodobě potýká se získáním většího podílu trhu ve Spojených Státech versus s Alexou a jejími přímými prodeji zařízení. Alexa si stále udržuje dominantní podíl na trhu, který se pohybuje okolo sedmdesáti procent na trhu s chytrými reproduktory / obrazovkami. Avšak zařízení třetích stran a integrace aplikací Google Asistenta může a určitě bude příčinou navýšení dosahu a také uživatelnosti Google Asistenta. (Alexa se snaží také následovat podobnou strategii intergrace na zařízeních třetích stran).
 
Všechno tohle vypadá přesně jako boj, který GOogle již jednou vyhrál -a to v roce 2004 s konkurentem inktomi. Zatímco tedy Amazon asi nebude sdílet stejný zapomenutý osud s inktomi, už jen to, že se GOogle spojil s Yahoo za zlomek jeho hodnoty ještě předtím, než GOogle převzal vyhledávání na internetu, dokazuje, že se něco podobného může v konečném důsledku stát také Alexe, která může být poražena Googlovými prodeji zařízení a integrací na zařízeních třetích stran a elektronice třetích stran.
 

A také v obratu – eventuálně.

 
Pohon pro užívání Google Asistenta dává společnosti daleko větší dosah a také možná i širší škálu možností, kterými může generovat zisk, kromě přímých prodejů zařízení, což zahrnuje zejména audio reklamy, sponzorství a také transakce.
 
V raných dnech GSS nebyly žádné reklamy, avšak eventuálně AdWords/AdSense pro vyhledávání byly integrovány a distribuovány napříč syndikovanými sítěmi prohledávání stránek Google. Myslím si, že je proto možné, že eventuálně uvidíme něco podobného i u Asistenta.