3 jednoduché strategie interních odkazů pro rozdílné úrovně vyhledávání

Přispěvatel Aleh Barysevich nám podrobně popsal tři strategie, kterými můžete doslova nakopnout efektivitu vašich kampaní pro budování interních odkazů, abyste tak mohli docílit vašich specifických SEO cílů.
 
Většina zkušených a protřelých podnikatelů a marketérů obsahu chápe důležitost externích odkazů.  Jsou to velmi důležité faktory hodnocení (jak ostatně nasvědčují nové studie, které se na toto téma dějí rok co rok, jako je například tato nová Stone Temple Consulting Study) a jsou také silnými signály důvěry od ostatních vysoce kvalitních webů.
 
Avšak spousta podnikatelů a podniků klopýtne tam, kde se snaží využít interní odkazy k přemístění rovnosti odkazů na místa, kde budou mít ten největší dopad. Interní odkazy vám nevynáší žádnou rovnost odkazů – externí odkazy ano, ale ty jsou esenciální pro směrování provozu na stránky, které tradičně přitahují méně odkazů nebo potřebují tolik potřebný boost ve výsledcích vyhledávání.
 
V tomto článku se zaměříme na pro a proti dobré struktury odkazů, na důvody, proč vlastně potřebujete nějakou strategii interních odkazů, a ukážeme si tři rozdílné strategie, které můžete použít na zacílení klíčových slov na rozdílných úrovních vyhledávání a také pro „boj“ s rozdílnou úrovní konkurence.
 

Jak vlastně vytvoříte dobrou strukturu interních odkazů?

 
To, jak vaše struktura interních odkazů vypadá, záleží hrozně moc na tom, jaké máte vlastně cíle (jak poznáte v následujících řádcích, chystáme se totiž do specifických strategii pořádně zabořit), ale některé elementy těchto struktur by vždycky měly být ty samé:

  • Udržujte mělkou „hloubku kliknutí“. Během Google Webmaster Central hangout někdy v polovině 2018, John Mueller potvrdil, že čím méně kliknutí zabere dostat se na nějakou stránku z domovské stránky, tím lepší. Doporučuje prý to, aby se každý správce webů snažil o co možná nejvíce mělkou stránku, jak jen to je možné – pokud je to tedy možné, držte každou stránku dostupnou maximálně dvě či tři kliknutí od domovské stránky nebo používejte nějaké ty „drobečky z chleba“, tag clouds a interní vyhledávání, abyste zaručili snadné užití na komplikovanějších a komplexnějších webových stránkách.
  • Zahrňte odkazy do hlavního obsahu vašich stránek. Jsou tu dva typy interních odkazů: navigační  a kontextuální. Navigační odkazy zahrnují odkazy ve vašem záhlaví, zápatí a také navigačních kolonek, které mají pomoci uživatelům najít ostatní stránky na té samé doméně stejným způsobem, jako internetové vyhledávače procházejí vaši stránku. Kontextuální odkazy – to jsou ty, o kterých se budeme bavit v tomto článku – se objevují v obsahu vaší stránky a mají daleko větší SEO hodnotu.
  • Používejte klíčová slova ve vašem ukotveném textu. Většina SEO konzultantů by vám radila, abyste nepoužívali přesně-shodné klíčové slova v interních odkazech ukotveného textu, avšak daleko lepší rada zní tak, že musíte zajistit, aby všechny ukotvené texty informovaly čtenáře o tom, co by měli čekat od obsahu, na který se odkazuje. Zahrnutí klíčových slov do vašeho ukotveného  textu by nemělo být problém, pokud již tvoříte vysoce optimalizovaný obsah. Také si zapamatujte, že byste měli dávat obrázkovým odkazům alt atributy, které zahrnují klíčová slova (tyto budou sloužit jako ukotvený text pro textové odkazy)
  • Udržujte rozumný počet odkazů na každé stránce. Google Webmaster příručky doporučují limitovat počet odkazů na „rozumný počet“. To pomáhá uživateli daleko lépe článek číst a pomáhá vám vyhnout se označení jako spam. Také, zapamatujte si, že pokud budete směřovat k té samé URL několikrát za sebou na stejné stránce, upřednostní se první ukotvený text a ty následující jsou relativně opomíjeny.
  • Ujistěte se, že každá důležitá stránka je odkazována. Internetové vyhledávače mohou často najít osiřelé stránky – stránky, ke kterým nevede žádný odkaz z žádné jiné stránky – avšak uživatelé ji najít nemohou. Záleží na povaze stránky, můžete si zvolit buďto odstranit je, odkázat na ně nebo je zablokovat od indexace.

 

Proč potřebujete strategii pro interní odkazy?

 
Podle CMI 2019 B2B hlášení o rozhraní, rozpočtech a trendech, skoro osmdesát jedna procent všech b2b byznysů věří, že obsahová strategie tak nějak namíří jejich týmy ke společnému cíli / ve společné misi a činí tak daleko lehčí určit, které typy obsahu by měly vyvíjet.
 
Ta samá věc by se dala aplikovat i na strategie interních odkazů. Čím lépe chápete, co vlastně chcete po vaší odkazové struktuře a co by pro vás byznys měla dělat, tím lépe budete schopni použít strukturu interních odkazů k dosažení vašich cílů.
 
Správně užité, interní odkazy mohou být velmi mocným nástrojem. Vytvořením čisté a konzistentní struktury interních odkazů je úžasným způsobem, jak:

  • Poskytnout další, nápomocné informace vašim návštěvníkům
  • Pomoci Google a dalším internetovým vyhledávačům procházet rychleji vaši stránku
  • Navýšit provoz do úrovně vysokých úrovní i na stránkách s malým provozem, jako jsou například produktové stránky (Andrew Dennis a jeho článek z roku 2018 o „Tajná omáčka budování odkazů“ zahrnuje super příklady o tom, jak tohoto dosáhnout).
  • Propagovat stránky, které uvízly na stránce 2 výsledků vyhledávání (tyhle nazýváme jako nízko-visící ovoce)
  • Zlepšit hodnocení pro klíčové slova

 
Ty naprosto nejlepší strategie interních odkazů se vyplácí hned dvojnásob, tím, že ovlivňují uživatelské metriky zapojení (například zobrazení stránky za jedno vyhledávání, čas strávený na stránce, poměr převodů apod.) a dopadají také na vaše hodnocení ve výsledcích vyhledávání pro vysoce-prioritní klíčová slova. Nyní můžete využít těchto strategií zvážením cesty zákazníka na vaší stránce, zatímco budete plánovat, která strategie interních odkazů je vlastně ta pravá pro vás.
 
Nyní se pojďme pořádně podívat na tyto tři strategie, které můžete využít hlavně na zacílení na klíčová slova, založená na úrovni vyhledávání a také na úrovni konkurence.
 

Strategie interních odkazů založené na úrovni vyhledávání

 

  1. Používejte interní odkazy k nakopnutí relevance vaší hlavní stránky pro klíčová slova s vysokou úrovní vyhledávání

 
Když je vašim cílem hodnocení pro velmi specifické, vysoce vyhledáváné a vysoce kompetetivní klíčová slova, budete potřebovat domoskou stránku, bohatou na detaily, která bude využívat tuto strategii, jako je domovská stránka na způsob přistávací stránky z reklam, která bude navržená tak, aby upoutala potencionální zákazníky a převedla na nové podněty první dojmy.
 
Jak vlastně strukturovat interní odkazy:
 
Zatímco navigační odkazy stále pomohou vašim uživatelům najít váš obsah a objevit nové stránky na vaší webové stránce, většina vašich kontextuálních odkazů by měla odkazovat zpátky na vaši domovskou stránku skrze relevantní ukotvený text (například cílené klíčové slova + blízká synonyma)
 
Strukturálně by to znamenalo to, že budete mít daleko více odkazů, které budou směěřovat na vaši domovskou stránku než na jakoukoliv jinou stránku. To znamená, že návštěvníci na dalších podobných vysoce kvalitních stránkách na vašem webu by měli rychle najít cestu zpátky na vaši domovskou stránku bohatou na informace.
 
Jak je ale zmíněno výše, pokud budete neustále a opakovaně ukazovat na jedné stránce na tu samou URL, priorita je dána na první ukotvený text. S vědomím tohoto se spousta správců webu oddává omezení přístupu k navigačním odkazům pro internetové vyhledávače a jejich boty na samém vrcholu stránky, aby přenechali tuto pozici kontextuálním odkazům.
 
Co to znamená:
 
Jediný cíl této strategie je pomoci vaší domovské stránce, aby se hodnotila ve výsledcích vyhledávání lépe. Budete používat úplně každou příležitost k tomu, abyste mohli využít nové kousky obsahu, který pošlete organickým návštěvníkům na vaší domovské stránce.
 
Jen mějte na paměti to, že všechny sekundární stránky a obsahové kousky (i když stále musí být užitečné a relevantní, aby mohly přilákat nějaké externí odkazy) nebudou designovány k tomu, aby se hodnotily vysoce pro klíčová slova – všecehen ten odkazový „džus“ jde totiž přímo vaší domovské stránce.
 

  1. Používejte interní odkazy k zacílení na středně vyheldáváné klíčové slova a žeňze provoz na klíčové přístavací stránky.

 
Kdy použít tuto strategii:
 
Když se chcete zaměřit na cílení středně vyhledáváných klíčových slov u klíčových stránek, jako jsou například produktové kategorie na e-komerčních webových stránkách nebo kategorie blogu uvnitř webové stránky podobné zpravodajským webům. To funguje obvzláště dobře s robustními stránkami kategorií, které mohou zahrnovat hodně detailů a porovnání produktů, příspěvků na blogu apod.
 
Jak použít strukturu interních odkazů:
 
S tímto přístupem můžete použít klíčová slova uvnitř ukotveného textu, které povedou lidi na klíčové stránky kategorií. V této strategii, práce a účel vaší domovské stránky je směřovat lidi na daleko relevantější stránky kategorií. Podpůrné články a produktové stránky by měly také ukazovat zpátky na tyto stránky za použití ukotveného textu, který by vedl co možná nejvíce provozu možného zpátky na vaše produktové stránky kategorií.
 
Co to znamená:
 
Tato strategie přemění každou stránku kategorie do informačního hubu, který uživatelé mohou opět navšítivt kdykoliv, kdy se chtějí dozvědět nějakou novou informaci.
 
Například, webová stránka, která prodává auta z druhé ruky, může mít stránku kategorie pro náklaďáky od Fordu. Kdykoliv, kdy vydají nové články, které recenzují nový model nebo porovnávají Ford k jiné značce, mohou odkázat zpátky na jejich stránku kategorií za použití cílených klíčových slov (například „koupit náklaďáky FORD“, „ojeté náklaďáky FORD“, „Nejlepší nabídky na náklaďáky FORD“ apod.)
 

  1. Použijte interní odkazy na zacílení málo vyhledáváných klíčových slov pro vaše stránky na nejnižší úrovni.

 
Kdy použít tuto strategii:
 
Když operujete ve velmi zúženém výklenku byznysu a chcete získat co možná nejvíce kvalifikované převody pro velmi specifické nízko-úrovňové stránky, jako jsou specifické příspěvky na blogu nebo produktové seznamy.
 
Jak strukturovat interní odkazy:
 
Nízko-úrovňové stránky by v této strategii měly být docela hodně detailní tak, abyste mohli zahrnout nějaké kopie a orbázky, které mohou organicky odkazovat na další nízko-úrovňové stránky.
 
Co to znamená:
 
Cílem této strategie je dostat uživatele k tomu, aby spatřili „větší obraz“, který se jim odkryje poté, co nakoupí řadu produktů nebo zkonzumují početné kousky nějakého obsahu. Například můžete mít několika dílný příspěvek na blogu (sérii), která se přirozeně nabízí pro interní odkazy. Nebo můžete mít produktové stránky pro různé power tools, které odkazují na porovnání produktů nebo Do-it-yourself domácí projekty, které můžete s těmito nástroji postavit.
 
Čím méně konkurence máte pro tato klíčová slova, tím pravděpodobnější bude to, že se vaše stránka dobře ohodnotí a bude mít dobré převody. Jenom se ujistěte, že klíčová slova, které cílíte, jsou někým alespoň občas vyhledávaná.
 

Jak implementovat strategii interních odkazů

 
Jakmile jste si ujasnili vaši strategii interních odkazů, která by vám mohla pomoci dosáhnout vašich cílů, je čas na to využít interních odkazů a také ukotveného textu. Pro tento krok velice doporučujeme použití nástroje, který je schopen změřit hloubku kliknutí, odkazy na stránku, odkazy ze stránky a metriky, které určují důležitost webových stránek (alternativy k PAgeRank).
 
Naštěstí spousta těchto nástrojů jako je WebSite Auditor, DeepCrawl nebo SiteBulb mohou pomoci správcům webu pochopit, jenom pohledem, které stránky mají co možná nejvíce rovnosti odkazů ke sdílení, jaká je vaše aktuální struktura interních odkazů a jak vypadá, a které stránky právě nyní přitahují ten nejvyšší počet provozu. Použitím SEO nástrojů a auditů tohoto typu byste měli být schopni filtrovat vaše URL klidně i dle vlákna a zajistit, aby každá stránka byla dostatečně detailní a zahrnovala správný ukotvený text.